Bresamling i Okstindan

Austre okstindbreen
Austre okstindbreen Foto: Kenneth Eriksen

Fine dager i Okstindane med flotte fjellfolk fra DNT.

Da var dagen kommet for 4 dager med flotte folk som alle har en felles interesse i bre og flotte fjell.

Vi ankom Kjensvasshytta på torsdags ettermiddag for å bli bedre kjent og for å diskutere helgens mål. Som vanlig var været på vår side, med strålende sol og behagelige temperaturer. Etter mye diskutering bestemte vi oss for å dele oss i to grupper på fredagens tur, den ene gruppe skulle prøve å bestige Oksskolten fra Nord-Øst ryggen. Den andre gruppen bestemte seg for å prøve å nå Okstinden, for så å forsere alle tre Okskalvene. Tidlig fredags morgen dro vi mot Lauritsbukta der vi startet turen opp mot breen. Vel oppe tok vi på utstyr og forserte bretungen, for så å gå i lag et stykke opp mot øversiden av bre fallet. Her skilte de to gruppene lag. Et taulag på tre krysset Østre okstindbre mot Okstinden. Under tinden gikk vi av isen og kløyv de siste hundre høydemetrene opp i ura. Vel oppe fikk vi en nydelig utsikt over store deler av Helgeland. Nede igjen fortsatte vi i taulag over mot sørsiden av Søndre Okstindkalv. Vi klatret rett opp sørsiden av den, før vi traverserte videre mot den Midtre Kalven. Videre ble det en litt luftig nedfart på ryggen mellom den Midtre og Nordre Kalv men ikke verre enn at det var greit kommende. Så var det bare den siste Kalven igjen, noe som bare ble en rask joggetur opp og rett ned igjen da nedfarten måtte gå fra ryggen mellom de to nordligste kalvene. Det ble en litt kronglete nedfart mot Leirbotn, der vi peilet oss inn på DNT stien mellom Leirbotn og Kjensvattnet. Det ble en lang dag med 24 km og nesten 2000 høydemeter. Vel ned etter over 12 timer på tur ble det en forfriskende dukkert før vi avrundet med en velfortjent middag.

Okstinden har en høyde på 1807 meter over havet og er det fjerde høyeste i Okstindmassivet (når Tvillingene regnes som en topp). Toppen er omgitt av Okstindbreen på tre kanter
På vei opp mot breen
På vei opp mot breen Foto: Kenneth Eriksen
Okstinden
Okstinden Foto: Kenneth Eriksen

Turen til Oksskolten gikk i et taulag med fire spente deltakere som hadde hørt gjetord om en utfordrende og luftig, men makeløs tur til Nord-Norges tak. Breen bød på vandring opp bratt blåis og navigasjon av sprekker. Etter et blindspor eller to og litt sondering kom vi i land og opp på nord-øst ryggen ved salen på 1700moh. Her fikk vi for første gang på nært hold se de forestående utfordringene høyt over Charles Rabot-breen og den nylig forserte Oksskoltbreen. De siste drøye 200 høydemeterne fikk vi brynet oss på luftig klyving og enkel klarting hvor vi fikk bruk for sikringsmidler på de mest utsatte stedene. Endelig på toppen unnet vi oss god tid for å nyte både mestringsfølelsen og den fabelaktige utsikten over resten av Okstindan, Svartisen og Helgelandskysten før vi ruslet normalruta tilbake glade, fornøyde og kry. Når vi returnerte til bilene hadde vi tilbakelagt drøye 19km og over 1800 høydemeter på 13,5 time.

Oksskolten har en høyde på 1916 meter over havet og er det høyeste fjellet i Nord-Norge. Første bestigning 16.september 1883 av Peder Stordal
Taulag opp mot skolten
Taulag opp mot skolten Foto: Bjørn Harald Stien
På tur opp mot Oksskolten
På tur opp mot Oksskolten Foto: Bjørn Harald Stien
Toppstøtet på Oksskolten
Toppstøtet på Oksskolten Foto: Per-Martin Hall
På toppen av Oksskolten
På toppen av Oksskolten Foto: Kai Andre Blix

Lørdagens tur hadde alle lyst til å prøve seg på å bestige Okshornet. Vi startet som vanlig grytidlig opp mot breen hvor vi kom oss opp og på oversiden av brefallet. Herfra gikk vi i to taulag rundt Oksskolten og inn mot undersiden av Okshornet. Veien rundt gikk bra og vi kom oss av isen på en grei måte, måtte bare forsere noen store sprekker inn mot fjellet. Herfra tok vi oss opp til ryggen mellom Okshornet og Oksskolten, i ei meget løs og ustabil ur. Fra ryggen og opp var det fin klyving mot toppen. Her ble vi igjen belønnet med en vakker utsikt over de fine områdene vi har her oppe på Helgeland. Hjemveien ble den samme som vi hadde kommet, og etter drøyt 12 timer var vi på plass på hytten igjen. Turen ble på 17,6 km og 1775 høydemeter.

Okshornet har en høyde på 1901 meter over havet. Fjellet er det nest høyeste i Okstindan, etter Oksskolten. Første kjente bestigning ble gjordt i 1900 av samen Anders Bonta og K.Bing. Fjellet har også blitt kalt for  Keiser Wilhelm lls tind.
Taulag opp mot Okshornet
Taulag opp mot Okshornet Foto: Kenneth Eriksen
Okshornet
Okshornet Foto: Kenneth Eriksen
Bresprekk under Okshornet
Bresprekk under Okshornet Foto: Kenneth Eriksen

Søndagen og siste dag på samlingen ble en relativt rolig start på. Vi fikk vasket oss ut av hytten og gikk en tur opp til isen for å ta en liten gjennomgang av redningsteknikk. Dette har vært en fantastisk samling med en flott gjeng.